Octombrie – ce mâncăm în luna octombrie

Am vorbit în articolul anterior despre energia lunii Octombrie din perspectivă ayurvedică și spuneam că această lună este dominată de tipologie Vata, cea a Aerului și Eterului. 

Tipologia Vata este caracterizată de ușor, rece, mișcare, rugos și sub influența acestor caracteristici, atât natura cât și corpul uman au un anume comportament. Astfel, la nivelul corpului, circulația sangvină se concentrează din periferie către interior, lasandu-ne cu mâinile și picioarele mai reci, cu o piele pământie/cenușie, spre deosebire de pielea arămie și strălucitoare din vară. 

Atunci când sângele “aleargă” către centrul corpului, acolo unde există Focul digestiv sau agni (în sanskrita), apetitul nostru devine mai puternic. Stomacul are mai multă forță și cere mai multă hrană. De aceea observăm o creștere a apetitului o dată cu venirea toamnei, chiar o modificare a preferințelor alimentare. Și este normal, deoarece avem nevoie de țesut adipos pe sub piele pentru a ne proteja mai bine de frigul iernii. Astfel, vom dori să mâncăm mai mult amidon (cartofi) și cereale. 

Ne putem gândi că soarele de pe cer și Focul digestiv alcătuiesc un mare disc, impartindu-și puterea acestui disc. Adică atunci când soarele luminează mai puternic pe cer, puterea focului interior scade (partea cea mai mare a discului este ocupată de Soare, partea mai mica este ocupată de focul interior). În iarnă, când puterea Soarelui scade, crește puterea focului digestiv, care ajută la creșterea imunității, la crearea unui strat protector de grăsime, la digestia unor alimente mai “grele”, cu mai multă încărcătură în elementul Pământ. Toate aceste lucruri le observam dacă ne îndreptăm către o alimentație sezonieră, adică dacă mâncăm cât mai multe alimente de sezon. 

Acest lucru poate părea contraintuitiv la o prima privire, însă dacă ne gândim la alimentele oferite de natură pe timpul toamnei/iernii, care sunt mai bogate în grăsimi, în proteine, în zaharuri, ne dăm seama că este nevoie de mai multă putere digestivă pentru a le fragmenta și a le folosi la construcție și reparații. Este un alt mod prin care natura balansează și echilibrează extremele. 

În această perioadă este foarte dificil pentru tipologia Kapha să-și înfrângă poftele de dulce. Tocmai pentru că organismul cere alimentele “grele”, tipologia Kapha care este “grea” prin definiție are de scos la înaintare forța propriei voințe. 

Tipologia Pitta, în schimb, cea care toată vara s-a bucurat de mâncărurile “ușoare”, care are însă și un foc digestiv foarte puternic, acum se poate bucura și împământeni mai bine, consumând alimentele de sezon, care sunt mai “grele”. 

Și pentru tipologia Vata este o perioadă în care crește pofta de mâncare, însă focul digestiv rămâne tot slab. Ceea ce înseamnă că ar vrea să mănânce, poate mânca mai mult, însă NU poate digera. De aceea se ajunge deseori la gaze, balonare, indigestie. Pentru tipologia Vata se recomandă o cană cu apă caldă, cu puțină sare și puțin ghimbir înainte de masă, tocmai pentru a stimula digestia. Acest simplu truc face ca forța digestivă a tipologiei Vata să crească cu până la 25%.

Dieta pentru Luna Octombrie în Ayurveda

Ayurveda recomandă consumul de alimente hrănitoare atât din punct de vedere fizic, cât și emoțional în această lună. 

Alimentele calde, uleioase și consistente ne construiesc imunitatea (ojas) și pregătesc rezervele organismului pentru iarnă, în timp ce calmează anxietatea și alungă singurătatea. Gustul dulce este unul hrănitor, stabilizator și ne ajută să ne construim forța interioară. Gustul sărat ne menține hidratați. 

E bine să consumăm mâncare caldă – acest lucru înseamnă să înlocuim salata cu o supă caldă și merele crude cu compot de mere (chiar cald, dacă se poate). Dovleacul, ouăle, ghee, lactatele calde, legumele rădăcinoase, nucile, semințele, supa de oase și carnea de vită oferă hrana de care organismul nostru are nevoie pentru a construi un strat protector de grăsime ce ne vă proteja de frigul iernii. 

Adăugând uleiuri de calitate la mâncare, cum ar fi ghee și uleiul de cocos, aducem un plus de savoare, și în plus adăugăm principii benefice atât de necesare în această perioadă. Un shake de migdale și curmale cu scorțișoară alungă senzația de frig dimineața și este o gustare hrănitoare pentru orice zi de toamnă. Pentru tipologia Kapha acesta poate fi chiar un mic dejun foarte sățios. 

Un strop de lămâie sau o picătură de oțet peste preparatele din farfurie aduce prospețimea gustului acru. Un strop de gust acru menține gura umedă și digestia sănătoasă. Alimentele picante pot oferi senzația de căldură pe măsură ce le consumăm, însă în același timp dilată vasele de sânge de la nivelul pielii ceea ce ne face mai vulnerabili în fața unei răceli. Bine, bine și atunci cum ne încălzim, mă vei întreba :)? 

Învățam să ne păstram căldura în corp evitând alimentele foarte picante în toamnă, în special ardeiul cayenne și chili. Sunt recomandate condimentele atâta timp cât nu ne fac să transpirăm. Astfel avem la dispoziție sare, ghimbir, cardamom, scorțișoară, cuișoare, piper negru, usturoi, ceapă și cimbru care ne vor ajuta cu digestia alimentelor mai grele din toamnă. E important să purtăm haine relativ groase când consumăm aceste condimente, pentru a ne proteja pielea.

Plante și condimente Ayurvedice pentru Luna Octombrie

Deoarece în toamnă domină energia Vata, adică Vânt și Eter, starea dominantă este una de anxietate. Anxietățile toamnei ne pot lăsa cu senzația de confuzie și copleșire. Toamna avem tendința să “exagerăm” mai ușor decât în alte perioade ale anului. 

Luna Octombrie este o invitație mai mult către interior, către introspecție, către odihnă și calm. Aceste câteva plante și condimente te vor ajuta să te odihnești mai bine, să-ți întărești organismul pe timpul iernii. 

Scorțișoara nu ne ajută doar să ne încălzim mâinile și picioarele, ci stimulează circulația în întreg corpul, în special în plămâni și articulații. Gustul său ușor piperat încălzește plămânii și lichefiază mucus. S-ar putea să fi observat că atunci când faci ceai cu scorțișoară, o substanță densă și vâscoasă se așează la fundul cănii tale. Această proprietate vâscoasă este numită demulcentă/umectantă în rândul herbalistilor/fitoterapeutilor și ne ajută să eliminăm orice mucus gros. Natura sa demulcentă înseamnă că acoperă, de asemenea, gâtul, calmându-l. Pentru cele mai bune rezultate, clătește gura cu scorțișoară sau stoarce o felie de lămâie într-un ceai de plante cu 1/4 linguriță de scorțișoară.

Piperul negru îmbunătățește circulația prin vasodilatație. Este un condiment carminativ (elimină gazele) și este util în cazurile de digestie rece și lentă, de tip Vata. Este și ușor încălzitor și putem adăuga piper negru, alături de scorțișoară, în ceaiul de dimineață pentru a ne activa circulația, a ne concentra mai bine și a ne intensifica digestia. Piperul negru, turmericul și scorțișoara sunt condimentele ideale pentru toamnă deoarece nu ne fac să transpirăm. 

Dacă ești predispusă la constipație, este posibil să o experimentezi mai des în luna octombrie, deoarece calitățile uscate și aspre ale energiei Vata usucă fecalele. Haritaki este o plantă ce înmoaie direct scaunele, ameliorând constipația și protejând colonul. Ajută la eliminarea excesului de Vata din tractul digestiv, reducând gazele și balonarea și stimulând digestia și absorbția. Acționează și ca un tonic nervos, calmând un sistem nervos iritat și liniștind mintea. 

Altă plantă potrivită pentru luna octombrie este nucșoara. Este un remediu important pentru insomnie, deoarece natura sa grea stabilizează calitatea mobilă a lui Vata care poate duce la somn neliniștit. O prăjitură alături de o cană de lapte cald se comportă ca un tonic nervos, în timp ce susține și digestia Vata în acest sezon, prin îmbunătățirea absorbției la nivelul intestinului subțire. 

Concluzie

Luna octombrie este momentul din an in care natura experimentează o transformare puternica. Cum noi suntem conectati la natura, aceasta transformare se produce și în interiorul nostru. E nevoie de timp pentru a ne schimba dieta, pentru a face curățenie in camară, în frigider…chiar și în dulapuri si-n viata interioara. E momentul propice pentru a ne concentra pe rutina, pentru a ne întări digestia si a face aceasta trecere către iarna cat mai ușoară.

Sfaturile de mai sus nu tin loc de consult medical. Daca iti doresti sfaturi adecvate tipologiei tale, programeaza-ti o consultatie la numărul de telefon: 0758573056.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

The maximum upload file size: 512 MB. You can upload: image, audio, video, document, spreadsheet, interactive, text, archive, code, other. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded. Drop file here