Noiembrie și dieta adecvată acestei luni, conform ayurveda

Sunt crescută la bunici, la țară, în județul Tulcea. Îmi aduc aminte și acum cât de bogate erau zilele de toamnă acolo. Era o abundență de struguri mici, albi și roșii, multe gutui, mere parfumate, bunicul făcea porumb că să poată hrăni animalele peste iarnă și depozita știuleții în hambar. Iar apoi, iarna, lua câte o găleată de știuleți, se așeza la gura sobei și începea să-i curețe, să facă boabe pentru găini și porci.

În noiembrie nu era zi fără foc în sobă, fără un ceai de mentă cu puțin zahăr și fără pâine prăjită pe plită. Iar în week-end casa mirosea a zahăr vanilat, pentru că bunica ne făcea ori scovergi, ori uscățele, ori brânzoaice, ori plăcintă cu mere sau dovleac. Atât știa să facă, însă erau atât de bune, încât primul platou dispărea aproape ca prin minune. 

În ultimul timp toamna s-a mai îmblânzit la noi, chiar am remarcat că au fost câteva zile în care nu a pornit centrala. Însă frunzele copacilor, ceața, ploile mai dese și mărunte ne arată că toamna este la ea acasă. Momentan nu cresc nimic la grădină, în afară de câțiva pruni, meri și gutui, de aceea fug foarte des la piață să mă încarc (măcar vizual) cu bogăția acestui anotimp. Și da, mai mereu vin acasă cu o sacoșă cu mere și câteva gutui. Gutui galbene, parfumate, tocmai bune de pus la geam…pe post de felinar.

Noiembrie este luna în care energia Vata este la putere, aducând cu ea uscăciunea pielii, frigul care se resimte mai ales la mâini și la picioare, creșterea focului digestiv. Este perioada în care apetitul nostru pentru grăsimi sănătoase este foarte crescut. Și e bine să ni-l satisfacem, deoarece așa creștem și dezvoltăm un sistem imunitar sănătos. 

Tipologiile Vata și Pitta se vor bucura în această lună de mâncărurile mai grele, care au rolul de a le împământa, de a le ancora mai mult în prezent. Este timpul să ne bucurăm de grâu și de lactate din plin. Ayurveda recomandă pentru această perioadă brânza feta, brânza de capră, iaurtul gras, laptele cu condimente. Aceste alimente grele, hrănitoare și dulci ne vor ajuta corpul fizic să rămână sănătos pe timp de frig, să poată genera energia necesară producerii de căldură. 

Poți face un experiment foarte simplu: stai o zi fără să mănânci nimic gras, apoi în ziua următoare mănâncă 3-4 bucăți de slănină cu puțină pâine. Vei observa cum la puțin timp după ce le-ai mâncat (min 30 minute), corpul tău va începe să se încălzească. Cum mie îmi plac astfel de experimente, am constatat că 3-4 bucățele de slănină mâncate la cina, în jur de ora 18.30, mă ajuta să mă încălzesc mai bine pe timpul nopții. 

Pentru tipologia Kapha este nevoie, în această perioadă, de mai multă voință pentru a rămâne moderată. Un exces de alimente grele la această tipologie, mai ales în mijlocul toamnei, va duce la apariția unui mucus gros, deranjant. Sigur că se va bucura și ea de bogăția de fructe, legume, carbohidrați, lactate din noiembrie. Însă porția trebuie să fie mai mică și se vor folosi din plin condimentele amare și astringente pentru a pune în mișcare fluxul sanguin și pentru a alunga tristețea care se poate instala datorită zilelor ce devin din ce în ce mai scurte.

Dacă sunt zile în care te simți deshidratată/uscată sau chiar uiți să bei apă, dacă îți este frig, vei observa cum va crește pofta de dulce. Corpul încearcă să compenseze lipsa grăsimilor din alimentație cu această poftă de dulce. Însă consumul exagerat de dulce acum duce la creșterea în greutate, la inflamarea tractului digestiv…adică nimic bun. De aceea iți recomand consum de grăsimi sănătoase, inclusiv grăsime animală dacă nu ești vegetariană/vegană. 

Un alt experiment pe care îl poți face este ca atunci când ți-e poftă de dulce în noiembrie să mănânci ceva mai gras (nuci, avocado, lapte gras, brânză grasă, semințe de pin, ghee) și să observi cum pofta dispare ca prin minune. În ayurveda este folosit foarte mult ghee, adică untul clarifiat, deoarece este 100% grăsime fără lactoză. Înseamnă că poate fi consumat și de către persoanele cu intoleranță la lactoză fără probleme. Se poate consuma pe pâine prăjită, câte o linguriță în lapte cald, în bolul cu cereale sau supă, în loc de ulei la gătit. 

O altă combinație care mie îmi place maxim și pe care te provoc să o încerci este untul de cocos cu miere: într-un castronel amesteci câteva lingurițe de unt de cocos, câteva de miere, apoi întinzi amestecul pe pâine prăjită. Este de-li-cios :)! Iar untul de cocos are efect benefic și de lubrifiere asupra articulațiilor osoase, menține mișcările intestinale regulate, hrănește (de la interior către exterior) pielea.

Toamna este și sezonul plăcintelor, nu-i așa? De fapt cred că este sezonul în care se fac cele mai multe plăcinte :). În ayurveda, plăcinta este considerată un aliment complet, mai ales dacă ținem cont de următoarele: să adăugăm ghee în loc de ulei, să înjumătățim cantitatea de zahăr din rețetă, să adăugăm nuci fie în compoziție, fie pe deasupra. Avem astfel un aliment bogat în fibre, dulce și gras în același timp, care conține și proteine (nucile). 

Nucile au și ele un efect încălzitor care ne ajută să luptăm cu frigul de afară. Nu-i așa că te duce cu gândul la plăcinta de mere a bunicii, cu nuci și scorțișoară? Am mai zis eu și în alte rânduri că bunica știa ayurveda, însă nu era conștientă de asta. Pentru mine, aceste “coincidențe” sunt încă o confirmare a faptului că bunii și străbunii noștri erau conectați cu natura, că mâncau mult mai sănătos, în armonie cu anotimpul în care se aflau. 

Și da, și ayurveda recomandă condimentele încălzitoare: scorțișoara, nucșoara, cuișoarele, care ne vor ajuta să digerăm mult mai bine mâncarea (mai ales dacă este și mai grea). Alimentele care ne provoacă somn sunt și ele binevenite în aceasta perioada: ceapa călită, usturoiul, semințele de mac, nucșoara, dovleacul, ajutând și la calmarea minții, care poate fi mai împrăștiată datorita energiei Vata dominantă acum. Gândește-te numai cum ar arăta o cină cu o supă franțuzească de ceapă …și cât de bine ai dormi după o astfel de cină :). 

Carnea de pui este iarăși un aliment care se recomandă a fi consumată acum. Tot cu gândul la bunica…iți aduci aminte supele pentru răceală? Cu grăsime de pui, calde, au toate calitățile necesare unei mese pe timp de toamnă (adică este umeda, caldă, onctuoasă și în plus ușor de digerat). Mai ales dacă puiul e de la țară, iar carnea se fierbe cu oase cu tot. Mda, bunica manca și ghearele, știu 🙂.

Tot din oase în această perioadă merge foarte bine o supă/fiertură de oase, sau bone broth, cum este cunoscută din engleză. Dacă adăugăm și rădăcinoase dulci, precum cartoful, morcovul, cartoful dulce, atunci obținem o licoare foarte hrănitoare, ușor de digerat și nemaipomenită a se consuma în zilele cu vânt. 

Se evită legumele și fructele crude, adică gusturile astringent și amar. A nu se înțelege că nu mai consumăm deloc fructe crude, ci că ne îndreptăm mai mult atenția către fructe coapte, compot, plăcinte, deoarece în acest fel fructele devin mai dulci și ne ajută să construim acel țesut adipos care ne vă proteja de frig în iarnă. Ține minte că tipologia Kapha este chiar îndemnată să consume amar și astringent (adică exact invers). 

Nu sări peste micul dejun, mai ales dacă ești tipologie Pitta sau Vata, aceasta fiind o perioada în care avem nevoie de liniște și de împământare. Și da, cel mai la îndemână instrument pentru a obține liniștea și împământarea este mâncarea. Pentru că avem nevoie să mâncăm zilnic, chiar de 2-3-4 ori pe zi. Și atunci, ce poate fi mai ușor de folosit pentru echilibrare decât un obicei pe care îl practici de mai multe ori pe zi? 

Dr. John Douillard recomandă în aceasta perioadă și fibrele solubile, care ajută la stimularea digestiei și întrețin imunitatea: ovăz, semințe de in râșnite, semințe de chia. El chiar spune că dieta noastră ar trebui să fie 90% pe bază de plante și 10% proteine animale, adică carne și lactate. Dacă ești vegetarian, este foarte important în timpul iernii să consumi fasole și leguminoase, deoarece acestea sunt încărcate cu fibre și sunt esențiale pentru detoxifiere și pentru stabilitatea zahărului din sânge. Pentru a echilibra o mâncare de leguminoasele în timpul iernii, adaugă cartofi și gateste-le cu chimen, fenicul, sare, ceapă și piper.

Ierburi și plante ce se recomanda a se consuma în luna noiembrie

Cum eu sunt îndrăgostită de plante în general, am găsit un refugiu nemaipomenit în ayurveda în acest sens, deoarece condimentele, ierburile sunt la loc de frunte și foarte des folosite. Chiar dacă nu mănânc foarte condimentat acum, învăț pas cu pas cum să le folosesc astfel încât să fac din fiecare masă o feerie pentru papilele gustative. Astfel în noiembrie este nevoie să ne întărim plămânii, datorită aerului rece pe care îl inhalăm. Ierburile și condimentele care ne ajută în acest sens sunt cimbrul, busuiocul, piperul, ghimbirul, cardamomul, scorțișoara

Plantele folosite în ayurveda pentru întărirea sistemului respirator în aceasta perioada sunt ashwagandha, lemnul dulce, turmericul

Noiembrie nu este cea mai bună lună pentru călătorii, însă în ziua de astăzi suntem nevoiți să călătorim fără a ține cont de anotimpuri sau de ceea ce ne cere corpul. De aceea e important ca în călătorii să ai grijă la regimul de somn, să nu mănânci mai mult ca de obicei din cauza stresului, să te hidratezi corespunzător. În acest sens ashwagandha este de mare ajutor, având proprietatea de a calma sistemul nervos, de a energiza organismul obosit în urma călătoriei, fiind suport și pentru un somn odihnitor. Ghimbirul ajută atunci când schimbăm fusul orar sau când schimbăm mediul înconjurător, iar alături de fenicul este un stimulator al focului digestiv. 

Amintește-ți că o rutină în funcție de anotimp și folosirea darurilor pe care natura ni le oferă cu generozitate, este o investiție în propria sănătate și vitalitate. Și chiar dacă specificul poate varia de la o persoană la alta, în funcție de tipologia Ayurvedica, toți avem numai de câștigat dacă ne aliniem la ritmurile naturii pe tot parcursul anului. 

Iar dacă nu ești obișnuit cu ceaiurile, nici cu condimentele, nici cu plantele, acum este timpul cel mai potrivit pentru a începe să le folosești. Începe cu un ceai simplu de păducel, măceșe, busuioc, petale de trandafir apoi construiește-ți propriile combinații în funcție de nevoi. 

În această toamnă, îmbrățișează cadourile unice ale anotimpului și, cu ajutorul unei rutine sezoniere adecvate, bucură-te de ea dintr-un loc de calm, împământare și recunoștință.

Dacă dorești să ne conectăm, aici sunt paginile de FB pe care mă găsești:

https://www.facebook.com/ilie.laurasimona/

https://www.facebook.com/laurailie.ro/

Pentru consultații ayurvedice 1:1 mă poți conecta și pe whatsapp.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

The maximum upload file size: 512 MB. You can upload: image, audio, video, document, spreadsheet, interactive, text, archive, code, other. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded. Drop file here