Ce mâncăm în luna martie – din perspectivă ayurvedică

Așteptăm primăvara…ca pe o renaștere, ca pe-o gură de aer proaspăt, ca pe o încântare a simțurilor. Primăvara este cel mai important anotimp în culturile lumii, deoarece Mama Pământ renaște. Și, o dată cu ea, renaște speranța, renaștem și noi. Este perioada în care facem curățenie, încercăm ceva nou, începem proiecte noi, pornim din nou la drum, lăsând în urmă credințe și obiceiuri prăfuite.

Schimbarea, joncțiunea dintre iarnă și primăvară se petrece în martie, la echinocțiul din 20 martie. Sigur că această schimbare se face treptat, nu doar într-o singură zi, însă data de 20 martie are o semnificație aparte, deoarece noaptea este la fel de lungă ca și ziua. Practic simbolizează renașterea Luminii sau biruința Luminii asupra întunericului. Din perspectivă energetică spunem că energia yang vine și preia “hățurile”, mai exuberantă, cu mișcări mai explozive și înspre exterior.

Din perspectivă Ayurvedică, dacă până acum au dominat energiile Vântului și ale Eterului (adică Vata), acum le ia locul energia tipologiei Kapha (adică Pământul și Apa). Ceea ce înseamnă că va crește umiditatea, plămânii și sinusurile noastre se vor congestiona, vor apare alergiile, mintea ne va fi mai încețoșată, e posibil chiar să avem stări de amețeală.

Organismul nostru începe să-și “scuture” stratul de grăsime pe care l-a acumulat în iarnă, adică începe să “consume” din el și să-l transforme în energie. În aceste condiții, dacă noi ne menținem aceeași dietă, același meniu ca pe timpul iernii, ajungem practic la un surplus în corp, iar acesta (corpul) se vede nevoit să înceapă din nou să depoziteze. Ce e de făcut, oare? Să schimbăm alimentele pe care le-am consumat până acum, adică să mâncăm în ritm cu anotimpurile, desigur 🙂.

Mie îmi este cel mai ușor să rețin lucrurile dacă sunt logice, dacă se leagă, dacă au o curgere…și nu mi-a plăcut niciodată să învăț pe de rost (asta nu înseamnă că n-am făcut-o 🙂). Așadar, dacă ne gândim logic la cum arată Pământul acum, înțelegem care sunt acele plante bune de consumat în luna martie. Atenție că este important să ne uităm în natură, nu la supermarket!!!

Acum găsim rădăcini de păpădie, de brusture, care prin gustul lor amar au rolul de a detoxifia ficatul și bila, de a curăța intestinele prin alcaloizii pe care îi au în compoziție. De asemenea apar frunzele de păpădie, de lipicioasă, urzică, leurdă, de zmeur – frunze ce au rolul de a ne pune în mișcare sângele și limfa, de a ne ajuta în eliminarea toxinelor, de a ne împrospăta sângele și a ne da vigoare la început de primăvara. Rădăcinile se pot adaugă în supe (în cantități mici) sau se pot consuma sub formă de infuzie, iar frunzele se pot consuma sub formă de limonadă, salata, pesto, quiche, infuzie sau în supe-creme. Tot în salate putem pune flori de toporași, păpădie, ciuboțica-cucului care, pe lângă efectul vizual încântător pe care îl dau în farfurie, sunt și un aport important de vitamine și minerale naturale.

Toate aceste “ierburi” fac fotosinteză sub influența luminii primită de la Soare. E ca și cum ar avea în interiorul lor o bucătărie, cu mai mulți bucătari care gătesc doar cu lumina de la Soare. Dacă n-ar exista această lumină, bucătăria plantei și-ar înceta activitatea. Iar noi, mâncând planta, practic mâncăm acea energie a luminii, o incorporăm și o transformăm în fiecare celulă din corpul nostru. Da, pentru că noi consumăm lumină și energie, Prana.

Primăvara este anotimpul dedicat arderii grăsimilor și curățării organismului. Din cauza dietei pe care o adoptăm, fără să ținem cont de sezonalitatea legumelor și a fructelor, fără să luăm în considerare ciclurile de creștere ale plantelor, aprovizionandu-ne mereu din supermarket și indepartandu-ne din ce în ce mai mult de Pământ, ajungem să funcționăm cu energie provenită din zahăr. De ce? Pentru că zahărul se adaugă în orice, fără gândul la consecințele acestui lucru. Organismul nostru, în mod natural, își furnizează energie din arderea grăsimilor. Însă acest proces capătă un loc secundar în momentul în care noi alegem ceea ce ne oferă rafturile, adică produse (suprasaturate sau nu) cu zahăr.

Nici măcar nu este vorba despre a pierde kg! Ci despre a folosi grăsimea ca și combustibil în primăvară, în locul zahărului și a carbohidraților. Desi atât zahărul cât și grăsimea sunt “combustibil” pentru organism, grăsimea furnizează o cantitate mai mare de energie comparativ cu zaharurile/carbohidrații. Și atunci, invatandu-ne organismul să ardă grăsimi, mai ales acum în primăvară, vom beneficia de mai multă energie. Și da, poți chiar să ocolești astenia de primăvară 🙂.

În trecut, când nu existau metode de conservare, primăvara era anotimpul în care proviziile erau pe sfârșite. Oamenii făceau foamea vrând-nevrând. Drămuiau ce mai aveau prin cămară și porneau pe câmp după primele frunze și rădăcini. Oare nu înseamnă acest lucru că organismul nostru este adaptat genetic unei restricții alimentare în primăvara? Ba da, însă noi am uitat. Deși poate avem un apetit mai redus începând cu luna martie, am învățat cumva să ne temem de apariția senzației de foame și să alergăm repede la frigider.

Și da, e timpul să ne împrietenim din nou cu senzația de foame. Atunci când mâncăm mai puțin spre deloc, organismul nostru este antrenat într-un proces numit “autofagie” în care se “mătură, se perie, se mănâncă” toxinele mai întâi. Este modul corpului nostru de a se curăța. Însă important este să-i dăm voie :), conștient și voit.

Primăvara este anotimpul în care renunțăm la cereale și lactate. Ziceam că în trecut primavara era anotimpul în care se terminau proviziile, nu? Atunci înseamnă că se terminau și grânele…iar laptele era lăsat vițelușilor sau căprițelor, pentru că era importanta creșterea turmei.

Pentru a nu crește energiile Apei și a Pământului în corp, pentru a preveni “umiditatea” care crește natural în primăvara în corp, avem nevoie de gusturile iute, amar și astringent. Ayurveda interpretează mâncarea din perspectiva celor 5 Elemente (Pământ, Apa, Foc, Aer și Eter), însă și din perspectiva energiei subtile a gusturilor. 

De cate ori te-ai gândit că un gust este o energie? Sigur că el ne provoacă anumite stări, dă naștere anumitor emoții, sentimente…însă este o energie ce acționează la nivel grosier (corpul fizic), precum și la nivel subtil (corp energetic). De aceea în majoritatea rețetelor ayurvedice vei vedea că se acordă o mare importanță gusturilor. 

Meadow with yellow dandelions. Background of flowers

Revenind la ceea ce e bine să consumăm în luna martie, spuneam că ne orientăm către tot ceea ce crește verde și este comestibil. Acum este timpul ideal pentru salate, pentru smoothie verde, limonadă cu urzici, păpădie, toporași, ciuboțica cucului, lipicioasă. În afară de faptul că aceste plante fiind vii, au rolul de a ne crește Prana, energia vitală, ele au și un rol de curățare blândă a ficatului. Presară orice mâncare cu coriandru verde…deoarece are rol de echilibrare a tuturor celor 3 tipologii ayurvedice.

Adaugă scorțișoară, piper și ghimbir în ceaiuri, îndreaptă-te către mâncarea mai condimentată, mai piperată, pentru a alunga congestia și energiile Kapha din organism. Pătrunjelul este un diuretic excelent de folosit în această perioadă a anului, deoarece ajută la eliminarea excesului de apă din corp. Mărarul ne ajuta să transpirăm…adică tot la eliminarea apei 🙂. Busuiocul ne ajută cu congestia respiratorie și are, de asemenea, un efect blând de întețire a focului digestiv. 

Unul dintre cele mai cunoscute ceaiuri din Ayurveda, CCF, adică coriandru, chimen și fenicul este și el indicat în primăvară deoarece ajută digestia, are efect diuretic, ajută în detoxifierea organismului. Este ceaiul la care se apelează din prima în orice detox/curățare făcută după metode ayurvedice.

Mai pe scurt (sau pe lung), însă punctual, ce te sfătuiesc să faci în luna martie:

  • deoarece pofta de mâncare este scăzută în mod natural, prin prisma schimbării energiilor în natură, renunță la alimentele grele, la prăjeli; 
  • redu alimentele cu gust dulce, acru și sărat și adu în meniul tău zilnic alimente iuți, amare și astringente;
  • renunță pentru o perioada la fructe mai grele, precum banane, smochine, curmale, ananas, nuci de cocos; 
  • renunță la dulciuri și produse lactate ia-ți liber și mergi pe câmpii, culege urzică, flori și frunze de păpădie, ciuboțica cucului, lipicioasă, toporași și fă-ți salată, supă-cremă, infuzii la cald sau la rece (apa vie) 
  • fă o cura de 2-3 zile cu mere gătite cu condimente;
  • alege-ți prânzul ca și masă principală a zilei, iar cina fă-o mai ușoară 
  • încarcă masa cu legume și frunze verzi și mai amare, precum varza, brocoli, conopida, pătrunjel, mărar, busuioc;
  • presară pe mâncare condimente iuți sau astringente, cum ar fi muștarul, ghimbirul, hreanul, piperul negru, cuișoarele, cardamomul;
  • redu consumul de carne;
  • evită gustările dintre mese și mănâncă întotdeauna până când te simți mulțumit, nu sătul;
  • fă fasting o zi pe săptămână

Să fie cu folos!

Laura-Simona Ilie, nutriționist holistic, practicant Ayurveda, iubitoare de plante și natură

#eusuntnatura

1 Comment

  1. Laura dragă, am făcut un experiment și am testat o salată cu toporași.
    M-am simțit puțin ciudat, dar salata a fost bună :).
    Am făcut și un sos din primele ciupercuțe culese din pădure.
    Atașez imagine. Mulțumesc pentru inspirație, și pentru că mă scoți din zona de confort.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

The maximum upload file size: 512 MB. You can upload: image, audio, video, document, spreadsheet, interactive, text, archive, code, other. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded. Drop file here