Ce mâncăm în luna februarie – conform Ayurveda, medicina tradițională indiană

Vine, vine Primăvara, 

Se așterne-n toată țara! 

Floricele pe câmpii, 

Hai să le-adunăm copii 🙂!

Iți mai aduci aminte de cântecul acesta? Parcă și aud zumzet de albine, simt miros de zambile și căldura soarelui care mă mângâie pe creștet. E început de Februarie, înseamnă că Baba Dochia se pregătește să-și scuture cojoacele și să facă loc Primăverii. 

Însă așa cum privim afară și așteptăm Primăvara din Natură, hai să ne uităm și în interior, să înțelegem ce se petrece în interiorul corpului nostru și să-l armonizăm cu Natura. Când temperaturile încep să crească, corpul simte bioritmul Naturii și începe să-și schimbe strategia: dacă până acum era setat pe construit și adunat, acum se concentrează pe a scăpa de grăsimi, pe a pune în mișcare, pe a decongestiona. Astfel el nu mai construiește grăsimi care să-l protejeze de frig, ci începe să scape de ele, pentru că știe că vine căldura verii. El eliberează grăsimile așa cum un câine își “aruncă” blana de iarnă – pentru a se curăța și a se pregăti de vremea caldă. 

De aceea sfârșitul iernii/începutul primăverii este vremea ideală pentru a începe o dietă și a pierde în greutate. Cum eu nu prea cred în diete (sunt ca iubirile acelea fulgerătoare din tinerețe), te sfătuiesc să te îndrepți către un stil de viață…nu dietă.

În februarie, pe măsură ce corpul începe să elibereze din grăsimi, s-ar putea să observi o dispariție a poftei de mâncare pentru o săptămână sau două, însoțită de scaune mai întunecate la culoare. Nu dispera, totul e normal și în concordanță cu Natura. Corpul și-a început propriul ciclu de curățare (inclusiv al ficatului), pentru a se pregăti de vară. Urmărește-mă și vei găsi sfaturi interesante de curățare de primăvară, pentru a-ți ajuta corpul în acest proces.

Dacă simți că-ți pierzi pofta de mâncare, lasă-te purtat de val și renunță pentru o perioadă la cereale, dulciuri, carne…măcar pentru câteva zile. Acum este perioada în care toate culturile încep să țină post, de la Postul Mare din lumea creștină, până la tradițiile native americane. Postul de primăvară nu face altceva decât să ne ajute la curățarea sângelui după o perioadă de iarnă cu alimente grase și grele (adică de Pamânt, caracteristice Kapha).

Așadar, din perspectivă ayurvedică, sfârșitul iernii și începutul primăverii este un sezon apos (Kapha), cu temperaturi ce încep să crească. Se topește zăpada și acest lucru duce la creșterea râurilor, unele dintre ele devenind chiar noroioase. Temperatura crescută duce și la urcarea sevei copacilor prin sistemul lor vascular, din rădăcini înspre vârf (toată lumea știe de seva de mesteacăn care se recoltează primăvara). 

Peisajul nostru interior îl reflectă pe cel al Mamei Naturi. Primăvara este perioada în care corpul tău începe să se încălzească. Cu această căldură, grăsimea împreună cu toxinele se topesc, pleacă din țesuturi și ajung în sânge, făcându-l dulce, bogat și congestionat. Această congestie împiedică mișcarea “sevei” noastre și provoacă o stagnare a limfei. Bogăția sângelui provoacă mai mult mucus pe tot parcursul Primăverii …și iată cum apare și sezonul alergiilor.

Luna Februarie este, așadar, umedă și nămoloasă. Pământul este saturat de ploaia și zăpada de iarnă. La noi, în zona de munte, acest lucru se vede foarte bine și trăim “deliciul” topirii zăpezii și a noroaielor în fiecare an :). 

Februarie este un punct de cotitură de la frigul amar al iernii spre primăvara apoasă. S-ar putea să apară și valuri de amărăciune la tine în Suflet, să fii autocritic, să ai un sentiment de eșec sâcâitor. Sângele este încă stagnant, așa că aceste emoții pot crea și un sentiment de frustrare. Te sfătuiesc să nu iei în seamă aceste “emoții de ficat”, datorate ficatului încărcat și congestionat de grăsimile care încep să se topească. Privește-te cu blândețe și acționează. Ai primit un semn bun, ficatul încă funcționează în concordanță cu Mama Natură. Primul pas este curățarea lui, a ficatului, susținerea arderii grăsimilor…folosind ierburi și alimente adecvate! 

Ziceam așadar că scade pofta de mâncare! Scade dorința pentru gustul dulce, s-ar putea să nu mai dorim cereale și carne…parcă mâncarea își pierde din atractivitate. Ei bine, din acest motiv Februarie este luna în care avem nevoie de condimente mai mult decât în alte luni. 

Condimentele precum chimenul (oferă căldură și uscăciune naturală), cayenne și chilli (stimulează digestia și scutură orice urmă de lenevie rămasă din iarnă) sunt binevenite. Turmericul e un alt condiment recomandat pentru luna Februarie, deoarece are proprietăți de încălzire și curățare, care se potrivesc cu energia lunii. El ajută la îmbunătățirea circulației, la curățarea sistemului limfatic, dar și a tuturor vaselor și țesuturilor. Are capacitatea de a “mișca sângele”, de aceea se zice că “usucă umezeala și crește căldură”. Nu știu dacă ai băut vreodată lapte cu turmeric…dar exact asta este senzația :).

Cayenne dried pepper in small ceramic bowl. Image by jcomp on Freepik

Alte plante/ierburi/rădăcini indicate în această perioadă a anului sunt: schinduful, care este un bitter neobișnuit de fierbinte. El alimentează focul, alungând frigul și umezeala. Acest lucru îl face perfect pentru sfârșitul iernii. Se poate adăuga sub formă de praf atunci când gătești mâncarea, în ceai sau într-un amestec de condimente. Ghimbirul proaspăt este un detoxifiant ușor și ajută la decongestionare, dar și la punerea sângelui în mișcare. 

Alimentele recomandate a se consuma în luna februarie sunt sfecla, boabele (fasole, naut, mazăre, linte), nucile și verdețuri. Sfecla este ideală pentru “curățenia” din februarie. Este ușoară, consistentă și are proprietatea de a “spăla” ficatul și vezica biliara, adică exact lucrul de care avem nevoie în această lună. Năutul, fasolea…boabele în general ne ajuta cu aportul lor de proteine să construim structuri sănătoase, dar și cu cel de fibre să eliminam ceea ce trebuie eliminat. S-ar putea să observi în această lună că fasolea este chiar mai dulce decât în alte luni…ei bine, este un răspuns biologic al organismului care ne ghidează în a face alegeri sănătoase.

Nucile ne ajută cu aportul lor de grăsimi bune. Am spus anterior că organismul nostru începe să elimine grăsimile. Dacă le elimină și pe cele bune? Ce te faci? Stai liniștită și suplinești cu nuci autohtone, alune, migdale…chiar și avocado. 

Verdețurile pe care să le căutam deja în piață sunt varza (chiar dacă este de anul trecut, ea tot face minuni), spanacul, broccoli – primele 2 sunt ușor amare și destul de consistente pentru sfârșitul iernii, dar ne ajută și la curățenia de primăvara. Murăturile, varza murată, lămâile acre și oțetul sunt un alt aliat al nostru în luna februarie. Gustul lor acru amintește de gustul vitaminei C, nu-i așa? Ei bine, se întâmplă acest lucru deoarece ele chiar sunt încărcate cu vitamina C. Și exact acest gust de acru este un aliat de nădejde în decongestionarea ficatului, mișcarea sângelui și a limfei. Așadar nici o salată fără lămâie sau oțet! 

Un alt aspect la care trebuie să avem grijă în februarie este cantitatea de melatonină (adică acea substanță din organism care ne ajută la reglarea ritmului de veghe-somn). Zilele mai lungi, prin urmare prezenta Soarelui pe o perioadă mai mare de timp duce la scăderea nivelului de melatonină din creier. Acest lucru duce la dereglarea ritmului circadian (zi-noapte), mai ales în societatea de astăzi și în viața agitată pe care o trăim. Prin urmare ai grijă să stimulezi producerea de melatonină consumând năut, nuci, ouă, brânză dulce, tofu, curcan.

Laura-Simona Ilie, nutriționist holistic, practicant Ayurveda, iubitoare de plante și natură

#eusuntnatura

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

The maximum upload file size: 512 MB. You can upload: image, audio, video, document, spreadsheet, interactive, text, archive, code, other. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded. Drop file here